Loading...
Terug naar nieuwsoverzicht

Interview Redubel


24 september 2014

Geluidshinder in Nederland door weg-. rail- en vliegverkeer komt steeds vaker voor. Redubel speelt sinds de plaatsing van het eerste geluidsreducerende scherm een belangrijke rol om het geluidshinder in Nederland tegen te gaan. Zowel in de voorbereidende advies- en ontwerpfase als in de uitvoerende en beheerfase.

Richard Veenstra is bedrijfsleider bij Redubel en verantwoordelijk voor de uitvoerende fase, hij vertelt over de projecten die momenteel lopen in samenwerking met Metaglas.

Het 3-in-1 project
De provincie Zuid-Holland verbetert in samenwerking met de gemeenten Westland en Midden-Delfland en het stadsgewest Haaglanden de verkeersveiligheid. Hiervoor is een uniek 3-in-1 project ontwikkeld. Dit project maakt het Westland en Hoek van Holland beter bereikbaar en vergroot tevens de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Met als resultaat een nieuw wegennetwerk. Een van de deelprojecten is het verbeteren van de verbinding tussen Westerlee en Maasdijk.

Veenstra: ‘’Door de goede samenwerking bij het project Poort van Bunnik (tussen Bunnik en Driebergen) waarvoor Metaglas geluidsabsorberende en geluidswerende geluidsschermen leverden. wilde we graag bij dit project weer samenwerken met Metaglas”. Voor de realisatie van de nieuwe duurzame en veilige verbinding tussen Westerlee en Maasdijk, heeft Metaglas opdracht gekregen voor het leveren van 323 stuks transparante cassettes voor de modulaire geluidsschermen (MGS) langs de route. De cassettes worden geluidsreflecterend uitgevoerd en volledig prefab gefabriceerd in de productielocatie van Metaglas in Tiel.

De eerste fase is gestart in week 45, 2014 en de tweede fase, waarin ook de cassettes worden geplaatst, zal plaatsvinden rondom week 10, 2015 . In het voorjaar van 2015 worden de werkzaamheden opgeleverd aan de hoofdaannemer.

Werken aan de toekomst
Met het project OV SAAL maken we de ‘noordelijke Randstad’ beter bereikbaar per trein, want steeds meer mensen pakken de trein tussen Schiphol en Lelystad. Als we het spoor niet aanpassen, ontstaan er - net als op de weg – flinke files. Om alle reizigers op tijd naar hun bestemming te brengen, moeten er meer treinen kunnen rijden. De rijksoverheid heeft ProRail gevraagd de spoorlijn tussen Schiphol en Lelystad om te bouwen tot een moderne ‘spoorsnelweg’, met ruimte voor meer treinverkeer. Dit wordt ook wel project OV SAAL genoemd: Openbaar Vervoer Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad. “Om het geluidsoverlast bij cluster C Zuid- Oost, het station tussen Amstel en Amsterdam Rai te voorkomen, ontwikkelde Metaglas speciaal modulaire geluidsschermen, een constructie van glas en metaal met een klemprofiel dat ook nog eens geluidswerend is'' zegt Richard Veenstra.

Deel dit artikel
Terug naar nieuwsoverzicht
Metaglas inzicht
Het magazine waarmee je op de hoogte blijft

Met de nieuwste projecten, achtergrondinformatie en mooie foto's.
Laat je ook offline door ons inspireren en schrijf je nu in.

Inschrijven nieuwsbrief