Loading...
Terug naar nieuwsoverzicht

Metaglas levert glasconstructies nieuwe OV-Terminal Utrecht


9 september 2011

Metaglas heeft een groot deel van de glasconstructies in de nieuwe OV-Terminal in Utrecht in opdracht gekregen. Hoofdaannemer Besix selecteerde Metaglas als toeleverancier voor het megaproject vanwege de grote expertise en ervaring op het gebied van transparante glasconstructies en de adviserende rol die Metaglas tijdens het project kan spelen.

Metaglas levert de glasconstructies voor alle winkels, kiosken en horeca in de OV-Terminal die is ontworpen door Benthem Crouwel Architekten. Om de 20.000 m2 grote stationshal een zo open mogelijk karakter te geven, worden de winkels en kiosken volledig opgetrokken uit volglazen gevels, wanden en deuren. Ook de terrassen van de horecagelegenheden worden voorzien van volglazen balustrades van Metaglas.

Utrecht centraal is het centrum van treinend Nederland. Dagelijks maken enkele honderdduizenden reizigers gebruik van de stationshal en de perrons. Daarnaast is er nog de grote stroom passenten die de stationshal gebruiken voor de doorsteek naar de andere kant van de stad. Utrecht Centraal is al jaren te klein voor het aantal reizigers. Het station wat destijds is gebouwd voor ca. 35 miljoen reizigers, verwerkt nu jaarlijks 65 miljoen mensen en de prognose is dat dit aantal toeneemt tot 100 miljoen reizigers in 2025.

De nieuwe OV-Terminal wordt aanzienlijk groter dan het huidige station. Het krijgt een ruime lichte hal, met een opvallende golvende dakconstructie. De terminal wordt verdeelt in twee zones. Het midden is voor de reizigers. Hier komen de informatieborden en roltrappen naar de perrons. De winkels komen aan de randen van de hal. Aan de noordzijde komen de winkels grotendeels in een lange strip. Boven deze winkels komen horecagelegenheden met terrassen. Aan de andere kant van de hal, de zuidzijde, komen kleinere kiosken en wordt de hal voorzien van één lange glazen wanden met uitzicht op de sporen.

Het bouwen rondom Utrecht Centraal is een bijzondere logistieke uitdaging. Alle treinen zullen tijdens de bouw van terminal blijven rijden en daarnaast wordt er in directe omgeving gebouwd aan verschillende andere grote bouwprojecten zoals het nieuwe stadskantoor van Utrecht. De ultieme uitdaging is de bouw van de stationshal. Deze wordt niet alleen aangepast, maar ook uitgebreid van 10.000 m2 naar 20.000 m2. Anders dan bij andere grote stationsprojecten is het in Utrecht niet mogelijk de reizigersstromen om te leiden. De complexiteit en het aantal reizigers staat dat niet toe. Bovendien is de bestaande hal te klein om delen buiten gebruik te stellen. Om te zorgen dat er toch overzicht is voor de reiziger is er gekozen voor gefaseerde bouw. Eerst wordt 4.500 m2 bijgebouwd, waarna telkens een deel van de bestaande hal wordt aangepakt. De oplevering van de OV-Terminal staat gepland voor 2016.

Terug naar nieuwsoverzicht
Metaglas inzicht
Het magazine waarmee je op de hoogte blijft

Met de nieuwste projecten, achtergrondinformatie en mooie foto's.
Laat je ook offline door ons inspireren en schrijf je nu in.

Inschrijven nieuwsbrief