Een cruise met open ramen op de kamer

Jesse Bregman en Tom Groenhof volgen de technasium-lesmethode en doken voor ramenfabrikant Metaglas in de strenge regels voor schuiframen voor cruiseschepen. Metaglas wil zich graag op die markt begeven, maar wist nog niet hoe. Het is niet bepaald een onderwerp waar een middelbare scholier zelf zomaar mee komt. Het was dan ook Metaglas dat vroeg om de input van twee knappe koppen van het RSG Lingecollege. 

De school werkt met het technasium, een leermethode voor bèta-onderwijs op de havo en het vwo. Leerlingen werken in groepjes aan bestaande problemen in de praktijk, aangedragen door opdrachtgevers. Doel is ze kennis te laten maken met de verschillende werkrichtingen in de bètasector zodat ze een weloverwogen studiekeuze kunnen maken.

‘Wat is dit nou?’
,,In het begin kregen we alleen een bestandje doorgestuurd’’, herinnert Jesse zich van de ramenopdracht. De eerste gedachte, aldus de twee in koor: ,,Wat is dit nou?’’ Tom: ,,Allemaal termen in het Engels, we vroegen ons af wat we hiermee konden. Maar dan ga je je erin verdiepen en snap je steeds beter waar het over gaat.’’

Dat verdiepen gebeurde onder meer door contact te zoeken met experts buiten het Lingecollege en Metaglas. Jesse: ,,We hadden bijvoorbeeld goed contact met een medewerker van Lloyd’s Register’’, een bedrijf dat wereldwijd producten toetst aan internationale normen. Er zitten namelijk nogal wat eisen aan ramen voor schepen die woeste zeegolven moeten trotseren. ,,Die hebben wij uitgezocht’’, aldus Jesse. ,,Daar heeft Metaglas wat aan. En we hebben een Excelbestand gemaakt waarin er automatisch wordt gerekend met de formules die bij die eisen horen.’’ Metaglas-directrice Heske Groenendaal: ,,Dat maakt het proces voor ons veel makkelijker. Een raam is nooit standaard, heeft verschillende maten, dus je hebt altijd te maken met verschillende eisen.’’

Meer dan oplossingen voor problemen
De methode heeft met Onderzoek & Ontwerpen (O&O) een eigen examenvak; leerlingen werken vanaf de brugklas aan verschillende opdrachten. In het eindexamenjaar wordt het vak met één groot project - een meesterproef - afgerond. Het technasium gaat dan ook verder dan ‘slechts’ oplossingen bedenken voor problemen, aldus O&O-docent Hilke Hol: ,,De leerlingen leren gaandeweg meer over het proces: een plan van aanpak schrijven, het proces managen, onderzoek doen, een goede tijdsplanning maken.’’ Met als uitkomst dat ze uit de voeten kunnen met zaken die over een paar jaar dagelijkse praktijk voor ze zijn.

Het belang van Tom en Jesse - een goed cijfer halen - is met het project-schuifraam in elk geval gediend. Tom: ,,Voor het profielwerkstuk - de voorkennis, kregen we allebei een 8.5. Voor de meesterproef hebben we een 8.7 gehaald.’’ Keurige cijfers die volgens de jongens een plek krijgen op hun cv's. Daarmee is het project voor hen klaar, nu is Metaglas aan zet. ,,We zien kansen’’, aldus Groenendaal. ,,We hebben een ontwerp gemaakt dat wordt getest met proeven in de praktijk.’’ En dan is het wachten op het certificaat van goedkeuring; succes dat ook een beetje afstraalt op de twee scholieren.


Bron: de Gelderlander

Aanmelden nieuwsbrief
Inzicht Editie 3 2013

Inspiratie & productnieuws.

Meldt u hier aan
Bericht delen
Laatst bekeken projecten
Metaglas
Volg ons op:
volg ons
Facebook Twitter LinkedIn YouTube Pinterest