Loading...

Eerste deel

OV Terminal Utrecht Centraal in gebruik


Interview: Waldo Duin - Metaglas

Flexibiliteit en transparantie stonden voorop bij het ontwerp en de technische uitwerking van de commerciële ruimten.

Er wordt nog tot 2016 druk gebouwd rond Nederlands grootste en drukste spoorknooppunt, Utrecht Centraal. Inmiddels is het eerste deel opgeleverd van de nieuwe uit glas en staal opgebouwde OV Terminal boven de treinsporen. Daarmee zijn ook de eerste volledig glazen commerciële ruimten en winkelunits in gebruik genomen.

Transparant en flexibel

Uitgangspunt van opdrachtgever ProRail was dat de glazen units – zo ontworpen om de uiteindelijk 20.000 vierkante meter grote hal zo open mogelijk te houden – relatief eenvoudig aan te passen moesten zijn aan de wensen van huurders. Je weet immers nooit van tevoren welk soort winkel er in een unit komt en of dat in de loop van de tijd niet verandert. Sommige winkeliers willen een pui die helemaal kan worden opengeschoven, andere hebben liever een draaideur.

Eenvoud in detaillering

‘De architect heeft als het ware een raster met vakken van 2,10 meter breed en minimaal 5 meter hoog over de gevels van de units gelegd’, vertelt Waldo Duin van Metaglas.

‘Bepaalde pui-elementen zijn vast, andere moeten relatief eenvoudig kunnen worden uitgenomen en vervangen door een andere pui-invulling. Dat soort uitdagingen gaan we vanuit onze expertise graag aan. In overleg met onder anderen architect, aannemer en opdrachtgever hebben wij daarom vooral gezocht naar eenvoud in de detaillering. Stijlen, regels en dorpels rond de beglazing waren in de plannen bijvoorbeeld opgebouwd uit een ingewikkelde combinatie van materialen. Samen zijn we gekomen tot een opbouw die dezelfde visuele kwaliteit heeft en voldoet aan alle eisen, maar veel meer past bij de wens van demontabel bouwen. Onze kracht zit in het vinden van de juiste oplossing voor een project.’

Projectinformatie

Locatie
Utrecht
Opdrachtgever
ProRail
Architecten bureau
Benthem Crouwel architects
Ontwerp
Benthem Crouwel architects
Bouwbedrijf
Besix Nederland
Jaar van realisatie
2013
Fotografie
Sjoerd de Jonge
Deel dit project